Käed vaba iWalk2.0 versus küünarkargud. Millised on erinevused?

Olen klientidele rääkinud lugu, kuidas iWalki Eestisse toomise mõte minuni jõudis. Toon selle pikemalt välja ka siin.

PERHi ortopeediaosakonnas tööl olles pidin tihti patsiente karkudega käima õpetama. Kes uuesti ambulatoorsele vastuvõtule tulid, rääkisid lugusid, kuidas nad igatsevad elutoas kohvi joomist. Jep! Mõeldi välja erinevaid trikke – kohv termosesse, termos seljakotti ja siis karkudega elutuppa. Kohvitass kingakarpi ja karguga seda mööda põrandat hubase diivani poole libistamine. Ideid leidus!
Nägin juhuslikult Facebookis videot iWalkist ja see jäi kuklasse kumisema – nii äge asi! Läks natukene aega mööda, kui minuni jõudis patsient, kes oli iWalki saanud kuidagi sõbra kaudu Ameerikast. Olles karku päriselus näinud, otsisin lähima edasimüüja üles ning tellisin 2017 sügisel endale iWalk2.0 Leedust! Oh seda põnevust 🙂

Õnneks mul pole endal vaja olnud karke pikalt kasutada, kuid kogemus nendega liikumisest on ikka. Väga raske! Müts maha kõikide patsientide ees, kes karke kasutavad 2…4….6…8..12 nädalat!

Huh!

Kuna iWalk sobib ainult allapoole põlve vigastuste puhul, ei saa päris üks ühele käed vaba karku tavaliste küünarkarkudega võrrelda. Toon välja põhilise, mida olen ise täheldanud, mida ütlevad kliendid ja tootja.


Käed vaba iWalk2.0 kark

Küünarkargud

  • Käed jäävad vabaks – saad avada uksi, hoida käes esemeid jne
  • Käed ei saa otsest lisakoormust karguga liikumisest ehk randmed, küünarliigesed ja õlad ei ole järksu ülekoormatud
  • iWalki jalgapanemine ja äravõtmine võtab natukene aega
  • Toetumine põlvele, põlv karkuga liikudes ühes asendis. Väga pikalt järjest kanda ei jaksa.
  • Kark on jala küljes kinni, ei kuku
  • Säilib enam-vähem sümmeetriline kõnnimuster ning selle arvelt ka hilisem taastumine kiirem
  • Kargul on kummitald, märjal pinnal libe!
  • Kargu toetuspind on lai
  • iWalkil ei ole jääl või lumes kõndimiseks mõeldud naelu
  • Kuna toetud põlvele, on paraneva jäseme lihased aktiivsemad (eriti tuhar!) ehk tekib vähem kaasuvat lihaskõhetumist
  • Tervele jalale langem vähem koormust, saab seista kahel jalal võrdselt
  • Tualetti ja pesema minemiseks vaja ära võtta – veega kokkupuude mittesoovituslik
  • Ostuhind ja rent kallim
  • Võimalik kasutada hulgivigastustega – kui samal ajal paraned ka näiteks käevigastusest
  • Käes midagi kanda ei saa, aga kergemaid esemeid on võimalik kargu külge riputada
  • Kätel tugev lisakoormus – randmed, küünaliigesed ja õlad on pidevas töös ning võivad saada ülekoormatud. Keha ei ole harjunud oma raskust pidevalt kätele toetama
  • Põlve asend vaba
  • Küünarkarke peab pidevalt sättima, kipuvad kukkuma, kuid saab kiirelt käest panna.
  • Kuna jalga ei või maha toetada, häirub tavapärane kõnnimuster, mida on hiljem raskem muuta
  • Karkudel on kummitallad, märjal pinnal libe!
  • Karkude toetuspind on väike
  • Karkudele on võimalik alla panna jäänaelad, mis mõnevõrra teevad lumes/jääl liikumist turvalisemaks
  • Paraneva jala lihaseid kasutad karkudega liikudes vähem, sest ei saa jalga toetada
  • Tervele jalale ja kätele langeb kogu koormus
  • Kargud kannatavad kokkupuudet veega
  • Ostuhind ja rent soodne
  • Käevigastusega samaaegselt kasutada ei saa

Kokkuvõtteks

Eks erinevusi ja sarnasusi võibki loetlema jääda. Üldjuhul soovitan patsientidel kasutada paralleelselt mõlemaid – nii saab keha ja ka meel vaheldust! Vahel on vaja kiirelt püsti hüpata – siis on hea võtta küünarkargud. Köögis süüa tehes, poes käies või last magama pannes, aga vaja mõlemat kätt. Kliendid on enim öelnud, et iWalk andis neile tagasi vabaduse tunde. Mis täpsemalt iWalk2.0 on ja kellele see sobib, leiad siit postitusest. Tootja kodulehele saad siit ja veel ägedaid pilte iWalkist siit!

Ja lõpetuseks üks tore video! 🙂

Inglisekeelne video iWalkist

Kommenteeri

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga